کانون عالی انجمن هاي صنفي کارفرمايي ايران

|

بالاترين تشكل كارفرمايي بخش خصوصي درسراسركشور

گزارش 2015 بانک جهانی کسب وکار

صدای جهانی کسب و کار

برگه اطلاع رسانی

 

گزارش 2015 بانک جهانی کسب وکار:

چشم اندازهای سازمان بین المللی کارفرمایان در آسیا

گزارش 2015 انجام کسب و کار

آخرین اطلاعات مربوط به گزارش های سالانه بانک جهانی در زمینه انجام کسب و کار که به تازگی منتشر شده است و مرور نتایج مربوط به منطقه آسیا (شامل اقیانوسیه و کشورهای عربی طبق تعاریف سازمان بین المللی کارفرمایی و سازمان بین المللی کار) حائز اهمیت می باشد.

در گزارش کسب و کار، مقررات مؤثر بر تسهیل انجام کسب و کار در کشورهای خاص با استفاده از جدیدترین اطلاعات و آمار مورد ارزیابی قرار گرفته است.

’معجزه شرق آسیا‘ و رشد فزاینده در کشورهای نوظهور

معجزه شرق آسیا و رشد فزاینده اقتصادهای نوظهور هند و چین نه فقط پرسش های زیادی را در زمینه عوامل مؤثر بر موفقیت آنها مطرح نموده است، بلکه به نظر می رسد که این موج به کل منطقه سرایت کرده باشد.

اما آسیا منطقه ای بسیار ناهمگون با اختلافات گسترده بین کشورهای این حوزه است. به این موضوع نیز در گزارش انجام کسب و کار اذعان شده است.

از یک سو، پنج کشور از ده کشور اول در زمینه انجام کسب و کار در منطقه آسیا به خصوص ’ببرهای شرق آسیا‘ و کشورهای منطقه اقیانوسیه هستند.  رتبه این کشورها و نیز جایگاه سهولت انجام کسب و کار در آنها به قرار زیر است:

  1. سنگاپور
  2. نیوزیلند
  3. هنگ کنگ، چین
  4. جمهوری کُره

10.  استرالیا

موفقیت پشتوانه رشد این کشورها را می توان به سهولت انجام کسب و کار نسبت داد که به نوبه خود موجب تشویق سرمایه گذاری بیشتر در منطقه و رشد اقتصادی بالاتر می شود. بنابر این نمی توان اهمیت اعمال مقررات کمتر سخت گیرانه در زمینه کسب و کار  برای ارتقاء کار آفرینی و سرمایه گذاری تجاری را نادیده گرفت.

اما همچنان ایجاد فضای مناسب کسب وکار به شدت مورد نیاز است.

از سوی دیگر، از 32 کشور آسیایی از بین 189 کشور، فقط دَه کشور جزء 25 درصد برتر قرار دارند در حالی که 22 کشور دیگر در نیمه آخر رتبه بندی شده اند، و 14 مورد از این کشورها در 25 درصد پایین قرار دارند.

این بدان معناست که اکثریت کشورهای منطقه هنوز برای ایجاد فضای مناسب و دوستدار کسب و کار در حال تلاش و مبارزه هستند. علاوه بر این، رتبۀ تسهیل انجام کسب وکار در بسیاری از 14 کشور با رتبه پایین طی دوره 2014/2013 از جایگاه اول تا نهم بدتر شده و تنزل کرده است. این کشورهای با عملکرد ضعیف همچنان دارای فضاهای کسب وکار به شدت محدود به ویژه به دلیل محدودیت ها و کمبود تامین مالی برای بسیاری از کارآفرینان، بخصوص موسسات اقتصادی کوچک و متوسط، هستند.

یکی از نقش های کانون های کارفرمایی: شناسایی نقاط ضعف برای بررسی سیاست های ایجاد کسب وکار است.

بسیاری از کشورهای با رتبه پایین از نظر حمایت از فضای کسب وکار خود در موضع قدرت قرار دارند.

برای نمونه، به رغم اینکه کشور فیلیپین در رتبه 95 قرار گرفته است، اما از نظر تامین نیروی برق برای کسب و کارهای کشور (با جایگاه 16) و درزمینه تسهیل تجارت مرزی (با جایگاه 65) موفق عمل کرده است. هرچند فیلیپین باید بر دیگر حوزه های مربوطه همچون تسهیل شروع به کار یک کسب وکار، از جمله جنبه های قانونی آغاز یک کسب و کار، بویژه اجرای عملی قراردادها و ثبت دارایی بیشتر متمرکز شود. وضعیتی مشابه در مورد کشور چین نیز صادق است. در حالی که نقاط قوت این کشور به حوزه هایی نظیر اجرای قراردادها (با رتبه 35) و ثبت دارایی (با رتبه 37) مربوط می شود، نقاط ضعف آن در تسهیل شروع به کار یک کسب و کار و حمایت از سرمایه گذارانِ در اقلیت دیده می شود. این نشان می دهد که هیچ دو کشوری نیست که با چالش های مشابهی در ترویج فضای مناسب و دوستدار کسب و کار مواجه باشد. زمانی که نقاط ضعف شناسایی و مشخص شدند، دولتِ آگاه از این ضعف ها به همراه کانون های ملی کارفرمایی می توانند اقدامات خاص مربوطه را مورد بررسی قرار داده و در زمینه نحوه تغییر و اصلاح این اقدامات به منظور حمایت از ایجاد کسب و کار تامل و تفکر کنند.

نتیجه گیری

هدف از این گزارش محکوم نمودن کشورهای با رتبه پایین نبوده، بلکه بیشتر آگاه کردن اینگونه کشورها از فضای کسب و کار آنها مد نظر بوده است.

در این خصوص، سازمان بین المللی کارفرمایان ضمن حمایت از گزارش بانک جهانی در زمینه انجام کسب و کار، در نظر دارد پیام مثبت این گزارش یعنی نقش مشارکت دولت ها برای ایجاد فضای مناسب توسعه کسب و کارهای پایدار را ترویج نماید. بخصوص این گزارش صرفا به ارائه آمار اکتفا نکرده بلکه برخی مطالعات موردی منعکس کننده بهترین روش ها و عملکردها در هشت حوزه برجسته اقدام برای انجام کسب و کار (در زمینه افزایش کارایی مراکز ثبت تجاری در شروع یک کسب وکار و تلاش هر چه بیشتر برای حمایت از سرمایه گذاران در اقلیت) را نیز ارائه نموده است. اینگونه مطالعات موردی امکان تبادل بهترین عملکردها را فراهم نموده و به ایجاد فضای مناسب رشد و توسعه موسسات اقتصادی پایدار کمک می کند.

سازمان بین المللی کارفرمایی بزرگ ترین شبکه بخش خصوصی در دنیاست. این سازمان با بیش از 150 عضو از سازمان های تجاری و تشکل های کارفرمایی از سراسر جهان، صدای جهانی سیاستگذاری کار و امور اجتماعی در سطح بین المللی است.

برای کسب اطلاعات و دریافت پاسخ به پرسش های شما

لطفا به وبسایت ما به آدرس www.ioe.emp.org مراجعه نموده یا  با  خانم تانالچایمی تاناگوپل مشاور سازمان بین المللی کارفرمایی در امور منطقه آسیا یا با شماره تلفن 08 00 929 022+ تماس حاصل فرمایید.

ژانویه 2015

 

 

دیدگاه ها

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.