کانون عالی انجمن هاي صنفي کارفرمايي ايران

|

بالاترين تشكل كارفرمايي بخش خصوصي درسراسركشور

حفاظت ، بهداشت و ایمنی ماموریت ها و سفرهای کاری بین المللی

اعضای محترم کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران
و بازدیدکنندگان گرامی
پس از سلام ،
به اطلاع میرساند که متن زیر توسط سازمان بین المللی کارفرمایان – آی-او-ای طی ایمیلی به این کانون عالی ارسال شده است که حاوی  “برگه اطلاعاتی در خصوص حفاظت، بهداشت و ایمنی مأموریت ها و سفر های کاری بین المللی”  می باشد که در آن آمده است :

سال های اخیر شاهد رشد قابل ملاحظه سفرها و ماموریت های بین المللی مربوط به کار بوده است. این افزایش به دلیل جریان جهانی سازی، گسترش بازار های نوین و ضرورت خدمات بوده است. مطالعات نشان داده است که تا سال 2020 میزان این گونه جا بجایی های نیروی کار به میزان 50 در صد افزایش می یابد. به علاوه سفر های بین المللی بخشی از جریان بسیاری از سازمان ها گردیده تا حدی که موجب تغییر و تحول در تعریف “محیط کار” شده است و موضع ماموریت ها و سفرهای خارجی نیز در آن گنجانیده شده است. لذا مسولیت سازمان مربوطه در این راستا به صورت یک موضوع حائز اهمیت در آمده است.

در گذشته نگرانی ها و به تبع آن اقدامات حمایتی عمدتآ متمرکز بر “مسافر اجرایی” بود. ولی امروزه بسیاری “مسافرین کاری” وجود دارند. این “مسافر کاری” میتواند شامل یک مدیر ارشد باشد که برای انعقاد یک قرار داد مهم سفر می کند؛ یا یک مشاور فنی باشد که برای سرویس یک سیستم سفر می کند، یا یک کارگر ساده باشد که همراه با یک گروه در حال ساخت جاده ای میان بر یک جنگل باشد، یا یک کارگر خانگی باشد که برای کار در خانه در یک کشور خارجی سفر می کند. به هر صورت در هر زمان بسیاری نیروی های کار در جهان در حال سفر و جابه جایی هستند.

ارزیابی خطرات پیش روی یک سفر:

علاوه بر ملاحظات سنتی ایمنی و بهداشت شغلی، ریسک یک سفر کاری می تواند شامل موضوعات بسیارگسترده باشد. از جمله: گم شدن مدارک سفر، نا آرامی سیاسی، حوادث بزرگ و تصادفات جاده ای، کیفیت و دستیابی به مراقبت های بهداشتی و درمانی، مفقود شدن دارو های مصرفی، درگیری تروریسم و جرم های خشونت آمیز، وضعیت و کیفیت خدمات ایمنی و فوریت های پزشکی، ریسک های مرتبط با بیماری های عفونی در یک محل، …… و بسیاری عوامی دیگر.

بسیاری از این موارد می تواند بخشی از اقدامات “ارزیابی و مدیدریت ایمنی و بهداشت کار نیروی کار”  در پیشگیری از بروز خطرات شغلی باشد. بیمه های مالی و درمانی به گونه ای که امروزه جاری و اجرایی هستند نمی توانند مساعدت لازم را در پیشگیری از بروز حوادث و سوانح ارائه دهند. لذا سازمان ها می بایست حمایت های حفاظتی، بهداشتی، ایمنی وامنیتی و قانونی را برای نیروهای در حال مآموریت خود تآمین و تضمین نمایند.

تعریف مرزها و خطرات کاری و شخصی:

زمانی که پرسنل مامور به انجام سفر خارجی می شود در مواردی سفر کاری را با سفر شخصی همراه می سازد. در شرایطی که کارفرما تنها قادر به تامین و پوشش خطرات مرتبط با کار یا شغل است،  ضروری است مرز میان سفر های کاری و شخصی مشخص شود و به شخص  در حال مآموریت در خصوص ترتیبات لازم و همچنین مدیریت سوانح ناشی از بخش سفر شخصی وی آگاهی لازم داده شود.

حمایت های قبل از سفر در خلال سفر و بعد از سفر و ماموریت:

در حال حاضر تنها در دو کشور استرالیا و کانادا الزامات قانونی برای تآمین ایمنی و حفاظت نیروی های در سفرها و ماموریت های کاری خارجی وجود دارد. هر چند که اجرای عملی قوانین در خارج از مرز ها کلآ چالش بر انگیز است ولی امروزه قوانین و مسولیت های مدنی برای تامین و مدیریت تمامی حوادث ناشی از ماموریت های نیروی کار فشار بسیاری بر کارفرما وارد می آورد. اذا کارفرمایان باید رویکرد سازمان یافته ای به موارد ذیل داشته باشند:

*) ارزیابی وضعیت سلامتی نیروی های کارقبل از سفر و ارزیابی ریسک ها و بیماری های احتمالی در خلال و خاتمه سفر و ماموریت.

*) ارایه اطلاعات و آموزش به نیروی کار در حفظ سلامتی و بهداشت و امنیت خود در طول سفر، و یادآوری وجود برخی خطرات و ریسک ها از جمله مار گزیدگی که در کشور های در حال توسعه در مناطق روستایی فراوان یافت می شود ولی در کشور های پیشرفته وجود ندارد.

*) ارایه اطلاعات و آموزش به شخص مامور در خصوص اینکه در صورت بروز حوادث، بیماری و سوانح، فوریت ها و بلایای طبیعی در طول سفر چه اقداماتی باید به عمل آورد.

*) ارایه بیمه های مرتبط برای نیروی کار مامور.

*) تامین طرق ارتباطی به منظور برقراری و کنترل مناسب وضعیت

*) نظارت بر فرد مامور در بازگشت از سفر در تبادل تجارب و ارایه گزارش از وضعیت.

و مواردی دیگر

سفر های جاده ای بیشترین خطر سفر

آمار ها نشان می دهند که سفرها و ماموریت های جاده ای بیشترین میزان خطرات و سوانح کاری را در بر داشته است. ایمنی وسیله نقلیه، شرایط جاده و راه، شرایط بسیار بد آب و هوایی، استاندارد رانندگی سایر رانندگان و عواملی دیگر عمدتآ در بسیاری کشورهای در حال توسعه از موارد قابل تآمل در خصوص موضوع است. عدم آشنایی به شرایط نیز به وخامت اوضاع کمک می کند لذا مناسب است که در اینگونه شرایط از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده شود، از ایمنی و صحت وسایل حمل و نقل اطمینان جاصل گردد و از خودروها و رانندگان بومی استفاده شود.

به علاوه توجه به خطرات مربوط به سرقت و دزدی، آدم ربایی و ترورسم نیزحایز اهمیت است.

موضع کارفرمایان در خصوص تعهدات مربوط به سفر و ماموریت های کاری نیروی کار:

 

هر چند ممکن است روش های اجرایی و عملی و یا قوانین خاص و مشخصی وجود نداشته باشد ولی اعزام نیروی کار به خارج برای انجام هر ماموریت یک تصمیم کاری است که فرصت ها و همچنین ریسک های وابسته به آن نیز باید به منظور به حد اکثر رساندن نتایج آن سفر برای شخص مامور، وابستگا نش و همچنین برای صاحب کسب و کار/کارفرما باید به خوبی مدیریت شود.

کسب  تجربه برای ارزیابی های آتی

کارفرمایان باید ترتیبی اتخاذ کنند که فرد مامور در بازگشت از سفر خود گزارشی از کار و وضعیت کشور سفر کرده را ارایه نماید. این جریان به تکمیل اطلاعات و ارزیابی های آتی کمک نموده و به علاوه از این طریق کارفرمایان می توانند دریابند که آیا اطلاعات، توصیه ها، منابع و حمایت هایی که تا کنون توسط آنها ارایه میشده مناسب و کافی بوده است یا خیر. به خصوص باید به احتمال بروز برخی بیماریها توجه داشته باشند. برخی بیماری ها با تاخیر بروز می کنند و نیازمند مراقبت های خاص و ویژه و یا نگهداری فرد در قرنطینه می باشند لذا کارفرمایان باید نسبت به عوارضی بیماری هایی که ممکن است عمومآ در کشور متبوع خود وجود نداشته باشد آگاه و هشیار باشند و به محض مشاهده عوارض خاص بیماری پزشک را آگاه سازند.

برای آگاهی و راهنمایی بیشتر کارفرمایان از موضوع دو راهنما تحت عناوین ذیل از انتشارات بنیاد بین المللی نجات )یا اس-او-اس اصطلاح Save Our Ship) در اختیار علاقمندان است.

 

HELPING EMPLOYERS MANAGE RISKS TO EMPLOYEES FROM INTERNATIONAL TRAVEL FOR BUSINESS PURPOSES and the GLOBAL FRAMEWORK

SAFETY, HEALTH AND SECURITY FOR WORK-RELATED INTERNATIONAL TRAVEL AND ASSIGNMENTS

دیدگاه ها

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.