هيأت نظارتماده ۱۶- اعضاي هيأت نظارت مركب از سه نفر به شرح زير است:
– يك نفر نماينده دولت به انتخاب وزير امور اقتصادي و دارايي

– يك نفر نماينده كارفرمايان به انتخاب كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارفرمايان و در صورت عدم تشكيل، به انتخاب وزير كار و امور اجتماعي(۶)

– يك نفر نماينده بيمه شدگان از بين اعضاي شوراهاي اسلامي كار، به انتخاب وزير كار و امور اجتماعي.

ماده ۱۷- وظايف و اختيارات هيأت نظارت به شرح زير است:
– نظارت بر حسن اجراي اين اساسنامه و قانون تأمين اجتماعي و تطبيق عمليات سازمان با مقررات قانوني.

– اظهارنظر در مورد ترازنامه تنظيمي سازمان قبل از طرح در شوراي عالي.

– انجام وظايف ديگري كه به موجب اين اساسنامه يا قانون تأمين اجتماعي و مقررات ديگر در صلاحيت هيأت نظارت است.

تبصره ۱- هيأت نظارت حق مداخله در امور سازمان را ندارد و در اجراي وظايف خود براي گرفتن اطلاعات لازم و رسيدگي به دفاتر و مدارك بايد به مديرعامل مراجعه نمايد. مديرعامل موظف است هرگونه مدارك يا توضيحاتي كه مورد نياز باشد، در اختيار هيأت نظارت بگذارد.

تبصره ۲- چنانچه هيأت نظارت در اداره امور سازمان، عملي خلاف قانون و مقررات مشاهده نمايد، مراتب را به اطلاع مديرعامل خواهد رساند.

ماده ۱۸- هيأت نظارت براي مدت سه سال انتخاب مي‌شود و تجديد انتخاب اعضاي آن بلامانع است. در موارد فوت يا استعفاي هر يك، جانشين وي براي بقيه مدت به نحو مذكور در ماده ۱۶ تعيين خواهد شد.

ماده ۱۹- امور داخلي هيأت نظارت و طرز تشكيل جلسات آن، طبق آيين‌نامه‌اي خواهد بود كه به تصويب هيأت مذكور مي‌رسد.